Pozytywny umysł – jak zbudować wspierające myślenie

Pozytywny umysł - jak budować wspierające myśli oraz przekonania o sobie i innych ludziach

Pozytywny umysł – dlaczego warto go budować i systematycznie udoskonalać? Pozytywny umysł to efekt naszego świadomego wyboru. Konsekwencja wzięcia odpowiedzialności za myśli, które kreujemy w naszej głowie każdego dnia. Czy wiesz, że według badań większość naszych myśli jest negatywna? Większość z nas ma problem z ruminacją przez co dosłownie zalewa swój umysł setkami wyimaginowanych problemów, czarnymi scenariuszami lub niemającymi sensu kompleksami.

A teraz pomyśl o swoim ciele, jak o cudownej maszynie, która napędzana jest siłą naszej woli. Nie wierzysz? Zauważ że lekarze w obliczu ciężkiej choroby swoich pacjentów często powtarzają im, że 50 % sukcesu to dobrze dobrane leki, a kolejne 50 % to nasze nastawienie. Medycyna doceniając siłę naszego umysłu stworzyła nowe gałęzie nauki takie jak psychodietetyka, czy psychologia kliniczna. Oba kierunki mają na celu wesprzeć pacjentów w trudnym powrocie do zdrowia poprzez zatroszczenie się o stan ich umysłu.

Według indiańskiej legendy w naszej głowie mieszkają dwa wilki. Jeden jest biały – symbolizuje energię, siłę, zdrowie, witalność i szczęście. Drugi jest czarny i to on kryje w sobie katastroficzne myślenie, umartwianie, ciągłe narzekanie i brak w wiary w siebie. Pewnego dnia chłopiec pyta mędrca o to, który z wilków wygra, a on odpowiada mu, że ten którego nakarmi.

pozytywny umysł - pozytywne życie

Ta historia urzeka swoją prostotą. W końcu przyznaj tak sama przed sobą, jak często zrezygnowałaś z planów zawodowych lub osobistych, ponieważ nie potrafiłaś sobie powiedzieć, że potrafisz, zasługujesz, możesz i masz prawo do tego, by po to sięgnąć.

Osobiście muszę przyznać, że bywały takie okresy w moim życiu, że karmiłam czarnego wilka na okrągło. Całkiem nieświadomie sprawiłam, że we własnej głowie stworzyłam prawdziwą bestię, która mnie blokowała i podcinała skrzydła. Jak jest teraz? Chciałabym Ci powiedzieć, że mając dzisiejszą wiedzę już nie popełniam tego typu błędów. Jednak nie będę Cię okłamywać – tak – zdarza mi się karmić czarnego wilka. Jako człowiek odczuwam różne emocje i nie zawsze jestem w stanie w porę złapać wewnętrzną równowagę, która pomaga mi przejść przez cięższe etapy w moim życiu. Mało tego. Wiem, że przez całe moje życie będę musiała uważać na to którego wilka karmie.

Jeśli jesteś ze mną już dłużej, to wiesz, że traktuje rozwój osobisty jako ciągłą otwartość na zmiany, które w sobie dokonujemy. Uciekam od marnych obietnic i stronie od rozwoju osobistego, który opiera się tylko na wynikach, celach i ciągłej produktywności.

Dla mnie rozwój osobisty to cudowna sposobność na poznanie siebie. Lubię patrzeć na siebie, jak na całość. Widzę nie tylko swoją osobowość, ale także ciało, duszę, emocje i organizm. Wierzę, że zdrowy rozwój osobisty, to taki który traktuje człowieka w sposób holistyczny motywując go do dbania o siebie w każdym znaczeniu tego słowa.

Dlatego dzisiaj zapraszam Cię w wspaniałą podróż w trakcie której na nowo odkryjesz siłę pozytywnego umysłu. Wspólnie przejdziemy przez 5 kroków, które przybliżą Cię do stworzenia pozytywnych myśli w Twojej głowie. Pamiętaj jednak, że te 5 kroków to tylko przykłady, które mogą, ale nie muszą pomóc Ci w budowaniu pozytywnego umysłu. Każda z nas jest inna i każda z nas potrzebuje czegoś innego. Dlatego podejdź do tego artykułu z otwartością. Wybierz to co jest Ci bliskie. Odrzuć to, co Ci nie służy. Wierzę, że mogę być dla Ciebie drogowskazem, jednak prawdziwym kapitanem jesteś TY.

Pozytywny umysł – jak zbudować wspierające myślenie

Krok 1: Pozytywny umysł a przekonania

Przekonania możemy porównać do filtrów, które są w naszej głowie i przez które odbieramy to co wokół nas się dzieje. Przekonania budujemy w okresie naszego dzieciństwa i najczęściej polega to na nieświadomym przyswajaniu sposobu myślenia osób, które nas otaczają.

Przekonania możemy podzielić na wspierające i na niewspierające, na te które są oparte na faktach i na te, które są stworzone na zwykłej iluzji, w którą po prostu uwierzyliśmy. Tutaj gorąco polecam Ci artykuł na temat przekonań napisany przez Monikę z bloga bodyclean, w którym dokładnie opisuje wpływ przekonań na nasze życie.

Naszą codzienną rzeczywistość kształtujemy w zależności od tego które przekonania dominują w naszej głowie. Jeśli jako dziecko zostałaś obdarzona wspierającymi przekonaniami o świecie wtedy łatwiej będzie Ci wejść w zdrowy kontakt z drugim człowiekiem, zmierzyć się z sytuacją konfliktową lub zbudować pewność siebie. Jeśli zaś zostałaś obdarzona negatywnymi przekonaniami przykładowo łatwiej będzie Ci uwierzyć, że ludzie wokół Ciebie mają złe intencje.

Wyjście z pułapki przekonań jest niezwykle trudne, ponieważ z większością z nich współistniejemy od wczesnego dzieciństwa. Dotykają absolutnie każdej strefy naszego życia. To one kształtują nasze podejście do świata, siebie i innych ludzi.

Pamiętaj, że przekonania leżą u podstaw naszego myślenia i bez uporania się z nimi nie jesteśmy w stanie zbudować pozytywnego umysłu.

Jak wyjść z pułapki przekonań

Przede wszystkim zauważ jakie przekonania kryją się w Twojej głowie. Jeśli w obliczu trudnej sytuacji dominują w Tobie negatywne przeświadczenia wypisz je na kartce. Następnie przeczytaj je na głos i zadaj sobie pytanie:

Jakie fakty świadczą o tym, że moje przekonanie na ten temat jest prawdziwe?

Jakie inne przekonanie na ten temat mogę stworzyć w swojej głowie?

Ten prosty zabieg pomoże Ci nie tylko krytycznie ocenić dominujące przekonanie, ale również pomoże dojrzeć inne przekonania, które mogą pojawić się wraz z daną sytuacją.

By uporać się z przekonaniami warto wejść w role dociekliwego detektywa, przed urodzeniem dziecka użyłabym tu porównania do Sherlocka Holmesa, teraz jednak bliższa jest mi postać Chase z Psiego Patrolu. Tak więc – bądź niczym Chase, który wypuszcza szpiegulę wewnątrz swojego umysłu. Postaraj się wyłapać najbardziej dysfunkcyjne przekonania, a następnie używając języka faktów rozpraw się z nimi.

Krok 2: Pozytywny umysł a komunikacja wewnętrzna

Komunikacja wewnętrzna jest dla mnie niezwykle ważna, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. W swojej pracy niejednokrotnie miałam szanse zauważyć, jak ważną rolę pełni dialog wewnętrzny.

Tak naprawdę, to w jaki sposób rozmawiasz ze sobą, definiuje sposób komunikacji z innymi ludźmi. Nie można nauczyć się asertywności ani rozwiązywania konfliktów w oparciu o metody T. Gordona, czy M. Rosenberga, jeśli samą siebie traktujesz bezlitośnie. Szacunek do ludzi bierze się z szacunku do siebie. Miłość do świata bierze się z miłości do siebie. Zaufanie do drugiego człowieka tkwi w zaufaniu do siebie. A wszystko to jest zależne od tego, jaki dialog wewnętrzny prowadzisz.

Dlatego uwierz mi, jeśli chcesz zbudować pozytywny umysł, to najpierw czeka Cię długa lekcja nad wewnętrzną komunikacją. Dopiero wtedy, kiedy przestaniesz wchodzić w rolę wewnętrznego oprawcy, krytykanta, sędziego będziesz mogła zbudować pozytywne myślenie.

Krok 3: Pozytywny umysł a otoczenie

Ludzie wokół Ciebie tworzą Twoją przestrzeń, która może działać na Ciebie wspierająco lub demotywująco. Jeśli otaczasz się osobami, które podcinają Ci skrzydła, negują Twoje plany i działania, to marnujesz swoją energię na konfrontacje z nimi.

Pamiętaj, że nie każda z tych osób działa w złej intencji. Ich zachowanie często jest przypisane troską, która pojawia się wraz z lękiem o Ciebie. Chcesz otworzyć firmę? Zmienić pracę? Dla wielu osób, to będzie niezwykle trudne wyzwanie, które uruchamia w umyśle przekonanie, że lepsza stała posada niż niepewna szansa na lepszą prace.

Dlatego nie trać energii i czasu przekonując innych do słuszności swoich działań. Zamiast tego znajdź osoby, które podjęły już tego typu wyzwanie i osiągnęły pierwsze sukcesy. Porozmawiaj z nimi o swoich planach. Poproś o cenne wskazówki, które pomogą Ci uniknąć podstawowych błędów. I na koniec znajdź wśród swoich bliskich osobę, która będzie Ci dmuchać w skrzydła motywując do dalszej pracy nad sobą, zwłaszcza wtedy, kiedy zacznie być ciężko.

 Wpływ otoczenia na kształtowanie pozytywnego umysłu.

Znaczenie wspierającego otoczenia można z łatwością zauważyć, kiedy zostaje się mamą. Kiedy nasze życie zmienia się diametralnie wraz z pojawieniem się małej istotki na świecie potrzebujemy wsparcia, zaufania i obecności bliskich nam osób. Absolutnie nie potrzebujemy wtedy pouczeń, krytyki, czy porównań.

pozytywny umysł a rola otoczenia

Pamiętaj, że masz prawo powiedzieć DOSYĆ. Masz prawo podziękować za rady, które Ci nie służą, ale przede wszystkim pamiętaj, że to Ty decydujesz, które słowa zostają z Tobą na dłużej, a które nie.

Żadna z nas nie wpłynie na zachowanie drugiej osoby. Nie jesteśmy odpowiedzialne za czyjeś słowa i zachowanie. Jesteśmy za to odpowiedzialne za swoje uczucia i emocje. Dlatego bardzo Cię proszę, jeśli poczujesz się przytłoczona opiniami innych osób, zamiast tracić siłę na to by przekonać je do zmiany zdania, wykorzystaj ją do pracy nad sobą.

Zadbaj o swoje myśli i swoje emocje. Dzięki temu będziesz mogła zbudować pozytywny umysł, który pozwoli Ci przetrwać najtrudniejsze etapy w Twoim życiu.

Krok 4: Pozytywny umysł a racjonalne myślenie

Nasze działania i myśli zbyt często są wynikiem irracjonalnych przekonań. Widząc zezłoszczonego szefa, koleżankę, męża traktujemy ich zachowanie i uczucia bardzo osobiście. Często pojawia się w nas przeświadczenie, że to my jesteśmy odpowiedzialni za ich uczucia.

W przerwaniu irracjonalnych przekonań pomocne mogą się okazać dwie rzeczy. Po pierwsze skupienie na faktach. Po drugie siła logicznych argumentów.

Skup się na faktach - pozytywny umysł

Amerykański psychiatra – Maxie C Maultsby – stworzył metodę o nazwie Racjonalna Terapia Zachowań, która opiera się na pracy ze swoimi emocjami i przekonaniami.

Maultsby opiera swoją metodę na przeświadczeniu, że to nie fakty wpływają na nasze emocje, a nasza opinia o nich. Według niego praca nad swoimi myślami pomaga nam stopniowo uporać się z negatywnymi przekonaniami i wzorcami myślenia, zastępując je pozytywnymi schematami, które będą chronić nasze zdrowie i umysł.

Wiele osób utożsamia pozytywny umysł z życiem wolnym od problemów i trosk. Niestety tak nie jest. Pozytywny umysł, to efekt naszej codziennej pracy nad naszymi myślami i przekonaniami. To suma naszych wyborów, czy wolimy popadać w negatywne, katastroficzne snucie planów na przyszłość, czy wybieramy pozytywne myśli, które służą ochronie naszego zdrowia.

Pamiętaj, że samymi myślami nie jesteś w stanie zmienić swojej rzeczywistości. Dzięki nim nie znajdziesz lepszej pracy, ani nie stworzysz głębszej relacji ze swoimi bliskimi. Jednak jest to niezwykle ważny element układanki bez którego nie będziesz w stanie iść dalej.

Główną rolą pozytywnego umysłu jest wspieranie Cię w szukaniu nowych rozwiązań i w podejmowaniu działań, które mają na celu przybliżyć Cię do upragnionego celu. To on pomaga Ci kręcić mocno pedałami, byś mogła przebrnąć przez każdy odcinek drogi.

Krok 5: Pozytywny umysł a siła prostych rozwiązań

Pozytywny umysł a siła prostych rozwiązań

Kiedy w naszym życiu wszystko w miarę gładko się układa łatwo zachować pozytywny umysł. Problem zaczyna się wraz z nadejściem kryzysu. Utrata pracy, zdrowia lub konflikt z bliską osobą z łatwością kierują nas na drogę katastroficznego myślenia. Jak poradzić sobie w obliczu takiego wyzwania i zachować siłę pozytywnego umysłu, kiedy wokół wszystko się wali?

Przede wszystkim pamiętaj, że nie każdy problem można rozwiązać w ciągu kilku minut. Bywają takie sytuacje, które wymagają od nas dużo czasu, cierpliwości, elastyczności i siły. Dlatego zamiast skupiać się na całym procesie, podziel go na drobne etapy przez które spokojnie będziesz przechodziła. Nie bój się prosić o pomoc. Zachowaj otwartość na zmianę, a porażkę traktuj jak kolejną szansę, która pomoże Ci otworzyć nowe drzwi.

Wyzwanie z którym przyszło Ci się zmierzyć porównaj do okrągłego tortu, który jesteś w stanie zjeść stopniowo, kawałek po kawałku. Dlatego zamiast starać się połknąć tort w całości, podziel go na drobne porcje. Pamiętaj, że w życiu nie ma idealnych rozwiązań. Zamiast dążyć do perfekcyjności, dąż do stałego rozwoju, który przyniesie Ci poczucie satysfakcji i spełnienia.

Nie bój i nie wstydź się sięgać po pomoc. Czasem spotkanie z przyjaciółką to za mało. Wsparcie terapeuty może pomóc Ci zmienić Twoje życie. Pamiętaj, że jesteś ważna i wartościowa. Zasługujesz na to by wieść życie, które będzie Cię uskrzydlać, które pozwoli Ci realizować siebie i żyć w zgodzie ze sobą. Dlatego jeśli czujesz, że sama nie poradzisz sobie z negatywnymi myślami, perfekcjonizmem, czy emocjami to poszukaj profesjonalnego wsparcia i zawalcz o swoje szczęście.

Pozytywny umysł – jak zmienić wspierające myślenie w nawyk

Prawdopodobnie przez wiele lat zasypywałaś swój umysł negatywnymi myślami i czarnymi scenariuszami. Istnieje duża szansa, że w Twoim dialogu wewnętrznym rozgościły się takie słowa jak „muszę”, „powinnam”, „zawsze”, „nigdy”. Słowa, które okradają Cię z niezwykle cennej energii, która jest Ci potrzebna do realizacji Twoich celów i marzeń.

Jeśli czytałaś już mój artykuł Rola nawyków – jak działają nawyki i jak je budować, wiesz już jaką rolę pełni mózg w tworzeniu nowych nawyków. Jeśli nie, to zachęcam Cię do przeczytania tego artykułu, który może Ci pomóc w kształtowaniu pozytywnych nawyków.

Pozytywne nawyki, które wspierają pozytywny umysł każdej mamy

Zmiana sposobu myślenia wymaga od nas nieustającej czujności. Jeśli przez lata ulegaliśmy czarnowidztwu, będziemy musieli poświęcić dużo czasu i uwagi, by zmienić ten schemat myślenia na pozytywny. Ważne by w porę zauważyć, że w naszej głowie roi się od niewspierających nas przekonań. Za każdym razem, kiedy zatrzymasz negatywne myśli osłabiasz połączenia nerwowe, które jest odpowiedzialne za dany nawyk. Za każdym razem, kiedy negatywne myśli zastępujesz myślami wspierającymi tworzysz nowe połączenie, które z czasem stanie się Twoim nowym nawykiem.

Pomyśl sama, czy nie cudownie byłoby stworzyć umysł, który karmi Cię dobrymi myślami? Jak byś się czuła, gdybyś zaczynała dzień od dobrego wspomnienia? Czy nie łatwiej byłoby rozwiązywać problemy, gdybyś wierzyła, że na końcu Twojej drogi czeka Cię zwycięstwo?

Właśnie dlatego zachęcam Cię do tworzenia pozytywnego umysłu każdego dnia. Do kreowania wspierających Cię przekonań i do umacniania wiary, że osiągniesz sukces. Jednocześnie przestrzegam Cię, że siła pozytywnego umysłu nie wystarczy, jeśli za nią nie pójdą konkretne działania.

Mam nadzieję, że zajrzysz do mnie jeszcze i za pomocą komentarza dasz mi znać o sobie.

Pozytywny umysł - wpływ naszych myśli na macierzyństwo. Inicjatywa społeczna dla kobiet wspierająca ich w rozwoju osobistym.

Na koniec, chcę żebyś wiedziała, że trzymam za Ciebie mocno kciuki. Dmucham w Twoje skrzydła i wierzę, że pracując nad sobą na własnych zasadach odnajdziesz upragniony spokój.

Pozdrawiam Cię ciepło

Magda

Zapraszam do przeczytania:

Ruminacje – jak uporać się z negatywnym myśleniem

Rola nawyków

Rozwój osobisty – jak zacząć


Karuzela Familijna - umiejętności społeczne dla mam


Autorka: Magdalena Nowak

Wieloletnia animatorka społeczna, specjalistka ds. komunikacji oraz organizatorka wydarzeń dla kobiet. Z pasji trenerka umiejętności społecznych. W wolnym czasie uwielbia eksperymentować w kuchni oraz czytać książki.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *