Ruminacje – jak uporać się z negatywnymi myślami

Ruminacje - obsesyjne myślenie o wydarzeniach z przeszłości. Skłonność do zamartwiania się i zadawania tych samych pytań.

Ruminacje wpływają na nasze życie. Obniżają nasz nastrój oraz wpływają negatywnie na naszą efektywność. To przez nie zamiast skupić się na działaniu, tkwimy w próżni naszych wątpliwości, które podcinają nam skrzydła.

Ruminowanie polega na obsesyjnym myśleniu o wydarzeniach z naszej przeszłości. To skrajne rozpamiętywanie negatywnych wydarzeń w celu znalezienia jego przyczyny. W efekcie oddalamy się coraz bardziej od konstruktywnych myśli, zagłębiając się w negatywnych emocjach.

Ruminacje a pozytywne myślenie

O znaczeniu pozytywnego myślenia pisałam już we wcześniejszym artykule. Dzisiaj chcę zachęcić Cię do przeanalizowania swoich myśli pod kątem ruminacji, które w przeciwieństwie do pozytywnych myśli, skupiają się na negatywnych wydarzeniach z Twojej przeszłości.

Czy zdarza Ci się obsesyjnie rozpamiętywać minione wydarzenia? Czy nie masz czasem wrażenia, że jedyne o czym myślisz to Twoje problemy? Jeśli tak, to istnieje szansa, że masz problem z ruminowaniem, które inaczej można określić jako ciągłe mielenie tego samego problemu.

Ruminacje w przeciwieństwie do pozytywnych myśli skupiają się wyłącznie na negatywnych aspektach danych wydarzeń. Umacniają w nas nieprawdziwe przekonanie, iż nie mamy wpływu na nasze życie, ponieważ jesteśmy zależni od reszty świata.

Ruminacje i ich wpływ na nasze życie

Ruminowanie często wiąże się z uporczywym zamartwianiem oraz z narzekaniem. Powoduje problem z konstruktywną oceną danej sytuacji oraz uniemożliwia nabranie zdrowego dystansu w stosunku do negatywnych wydarzeń z naszej przeszłości.

Ruminacje przyczyniają się do poczucia niesprawiedliwości i bezsilności. Uporczywe zadawanie tych samych pytań sprawia, że czujemy się coraz bardziej przytłoczeni. W końcu nie potrafimy przejąć kontroli nad naszymi myślami.

Osoba, która ma skłonności do ruminowania bardzo często zadaje sobie pytania typu:

  • Dlaczego to znowu przytrafiło się mnie?
  • Dlaczego nie mam wpływu na własne życie?
  • Dlaczego świat musi być taki niesprawiedliwy?
  • Co powinnam wtedy zrobić? Dlaczego to powiedziałam/ zrobiłam lub dlaczego tego nie zrobiłam/ nie powiedziałam?
  • Dlaczego nie potrafię przestać o tym myśleć?

Ruminacje – jak wyjść z pułapki własnych myśli i zacząć żyć

Jeśli jesteś osobą, która ma tendencje do rozpamiętywanie problemów i wydarzeń z przeszłości zapewne nie muszę wyjaśnić Ci, jak wiele energii Cię to kosztuje.

Zapewne jesteś tutaj, ponieważ szukasz sposobu by uporać się z własnymi myślami poprzez definitywne zakończenie obsesyjnego rozmyślania na temat wydarzeń, których i tak nie jesteś już w stanie zmienić.

Jeśli tak, to przede wszystkim raz jeszcze chce Ci przypomnieć, że pisząc artykuły na temat rozwoju osobistego gorąco zachęcam Cię do ich świadomego przyjmowania.

Pamiętaj, że przedstawione przeze mnie sposoby na radzenie sobie z obsesyjnym myśleniem mogą okazać się pomocne, ale nie jest to reguła.

Każda z nas jest inna, każda z nas boryka się z własnym bagażem doświadczeń oraz z przekonaniami na temat siebie i świata. Dlatego nie ma czegoś takiego, jak jedna słuszna droga, która pomoże każdej osobie w uporaniu się z ruminacją.

Mój tekst przyjmij z otwartością. Pamiętaj, że Ty sama wiesz najlepiej, czy dana strategia będzie dla Ciebie najlepsza. Jesteś tu ponieważ czujesz, że jesteś dla siebie ważna. Jesteś tu ponieważ szukasz inspiracji do dalszego rozwoju. Nie jesteś tutaj, by podkręcać uczucie presji, które nikomu nie służy.

I uwierz mi, że ja tutaj absolutnie nie jestem po to, by zachęcić Cię do rozwoju, który nie traktuje Ciebie w sposób holistyczny. Dlatego raz jeszcze powtórzę, że nie jesteś tylko swoimi celami. Nie jesteś tylko swoim umysłem. Składasz się z ciała, umysłu i duszy i każde z tych elementów zasługuje na Twoją troskę.

W tym miejscu polecam Ci mój artykuł – Rozwój osobisty jak zacząćw którym opisuje cztery kroki do rozwoju osobistego.

Ruminacje a rozwój osobisty. Wpływ negatywnych myśli na nasze życie. Rozwój osobisty dla kobiet.

Przerwij nawyk

Jeśli pojęcie nawyku jest dla Ciebie czymś nowym, to zachęcam Cię do przeczytania mojego artykułu na temat budowania nawyków. Wierzę, że ten tekst pomoże Ci przebudować Twoje życie dając Ci poczucie większej kontroli nad swoim czasem.

Często ruminowanie jest działaniem nawykowym. Narzekamy, martwimy się, myślimy negatywnie ponieważ robiliśmy to od lat. Ciężko przerwać stare przyzwyczajenie i nagle zacząć żyć bez niepotrzebnego bagażu trosk.

Dlatego zawsze powtarzam, że rozwój osobisty to proces, który daje nam wspaniałe efekty o ile wykażemy się cierpliwością i zaangażowaniem.

Jeśli widzisz, że masz tendencje do zamartwiania się w określonych momentach swojego życia, to zastanów się, jak możesz przerwać ten nawyk. Może negatywne myśli dopadają Cię, kiedy wstajesz lub kiedy idziesz spać. Jeśli będziesz wiedzieć, kiedy jesteś najbardziej zagrożona na wpływ ruminacji, to łatwiej będzie Ci wdrożyć plan, który pomoże Ci zapanować nad własnym umysłem.

Pierwsza myśl to potęga. To ona ciągnie za sobą kolejną i kolejną myśl, które w końcu stają się pożywieniem dla naszego umysłu i ciała. Pomyśl skąd masz czerpać energię do działań, jeśli każdego dnia karmisz siebie śmieciowymi myślami? Tak długo aż nie uporasz się z wydarzeniami z przeszłości i tak długo, aż nie zaakceptujesz, że nie wszystko w Twoim życiu przebiegło idealnie, tak długo nie będziesz mogła ruszyć dalej bez ciężaru własnych zmartwień.

Ruminacje – jak przerwać nawyk?

Medytacja

Medytacja to nic innego, jak trening umysłu. Wykorzystując m.in. siłę oddechu możemy zrelaksować całe nasze ciało. Dzięki medytacji usuwamy z naszego umysłu negatywne myśli, by zrobić miejsce dla nowych, wspierających nas twierdzeń.

Naukowo udowodniono, że regularna medytacja pomaga m.in. wyciszyć układ nerwowy, wzmocnić odporność, zmniejszyć ból, czy poprawić jakość snu. Dzięki niej zyskujemy lepsze samopoczucie oraz łatwiej jest się nam skoncentrować na istotnych dla nas kwestiach.

Jeśli nie próbowałaś jeszcze medytacji, to polecam Ci medytacje prowadzone przez Gosie Moskowską z mmYoga.

Wieczorna medytacja na sen z Gosią

Medytacja pozytywne afirmacje

Muzyka

Pokuszę się o twierdzenie, że każda z nas ma swoich ulubionych artystów. Piosenki przy których uwielbia tańczyć. Melodię, które kojarzą się z dobrym dla nas czasem. To właśnie one mogą odciągnąć uwagę naszego umysłu od negatywnych myśli.

Ważne by świadomie dobierać utwory. Jeśli czujesz, że zaczynasz wpadać w pułapkę ruminacji, to zamiast wybierać wolne kawałki postaw na piosenki, które wprowadzą Cię w dobry nastrój.

Książka

Jeśli obserwujesz mnie dłużej, to wiesz jak bardzo kocham czytać. Dla mnie czas z lekturą, to czysta przyjemność. Uwielbiam książki przygodowe oraz autobiografie. Z pasji czytam lektury na temat rozwoju osobistego i komunikacji. Jestem wierną fanką takich autorów jak K. Scholes, J. Grisham, czy S. Cavanagh.

Na rynku wydawniczym jest tysiące książek o przeróżnej tematyce, które mogą pomóc Ci odciągnąć uwagę od zmartwień. Jeśli czujesz się bardzo przytłoczona, to sięgnij po lekką i zabawną literaturę dla kobiet. Ważne byś czuła się wypoczęta i zrelaksowana.

Ruminacje - jak sobie poradzić z ruminowaniem

Aktywność fizyczna

Nic tak nie wycisza umysłu, jak zmęczone ciało. Jeśli czujesz, że ciągle jesteś zestresowana, to znajdź taką formę aktywności fizycznej, która będzie przynosić Ci radość. Joga, basen, pilates, bieganie, rower i cała masa innych ćwiczeń może pomóc Ci zadbać nie tylko o Twoje ciało, ale również o Twój umysł. Pamiętaj, że spacer to najprostsza i najcudowniejsza aktywność, jaką możesz podarować własnemu ciału. Jeśli połączysz go z czasem spędzonym na łonie natury, to gwarantuje Ci, że poczujesz się wypoczęta i zrelaksowana.

Moc słowa

Możesz powiedzieć swoim myślom, by od Ciebie odeszły. W końcu nie jesteś swoimi myślami. One pojawiają się w Twojej głowie, ale to ty decydujesz, czy zapraszasz je na kawę, czy nie. Jeśli nie chcesz wpaść w pułapkę ruminacji, to powiedz im: „Nie chcę o Was w mojej głowie. Nie przynosicie mi niczego dobrego i wiem, że Was nie potrzebuje”.

Ruminacja

Wsparcie

Nie bój się prosić o pomoc. Jeśli czujesz, że negatywne myśli przejmują kontrolę nad Twoim życiem, to proszę Cię z całego serca, poszukaj dla siebie pomocy. Czasem wystarczy wsparcie bliskiej nam osoby. Czasem jednak potrzebujemy fachowej pomocy kogoś, kto pomoże nam uporać się z całym bagażem doświadczeń.

Jesteś ważna! Zasługujesz na dobre życie! Zasługujesz na to by czuć się spokojna i bezpieczna. Proszę Cię byś pozbyła się przekonania, że wsparcie psychologa lub coacha to zbędny wydatek. Myśli, które mamy w głowie kształtują nasze życie. Wpływają na nasze zdrowie oraz relacje z innymi ludźmi. Masz prawo zawalczyć o własne szczęście, ponieważ każda z nas przychodzi na ten świat po to, by czuć się spełnionym i szczęśliwym człowiekiem.

Przestań czuć się jak oszust

O syndromie oszusta pisałam we wcześniejszym artykule. Tutaj raz jeszcze chce Ci przypomnieć, że wpływa on na nasze spostrzeganie siebie. To przez niego ciągle czujemy się niewystarczające. Boimy się zmienić pracę, poprosić o awans, czy pochwalić własnym sukcesem.

Tkwiąc w syndromie oszusta z łatwością wpadamy w pułapkę negatywnych myśli. Ciągle się martwimy, czy poradzimy sobie z zadaniem i obwiniamy siebie za wszystko. Dlatego tak ważne jest by świadomie zarządzać swoimi myślami poprzez zbudowanie filtru, który pomoże nam oddzielić nasze myśli od nieprawdziwych przekonań.

Ruminacje – umów się z nimi na krótkie spotkanie

Zakaz ruminowania może podnieść nasz poziom stresu. W efekcie zamiast przestać się martwić, obsesyjnie zaczynamy o tym myśleć. W tym przypadku pomocne może okazać się rozplanowanie czasu dla ruminacji w naszym kalendarzu.

Daj sobie 15 minut dziennie na zamartwianie się, a następnie wróć do teraźniejszości. Pamiętaj, że przeszłość już minęła, a przyszłość, to nieustająca niespodzianka.

Daj sobie czas

Rozwój osobisty to proces, którego nie jesteś w stanie przyśpieszyć. Każdego dnia pracując nad swoimi myślami budujac swoje życie na nowo. Na efekt Twoich starań będziesz musiała zaczekać. Niestety nie znam technik, które pomogą Ci w ciągu kilku dni uporać się ruminacjami, negatywnymi myślami, czy z syndromem oszusta. Wiem jednak, że warto przejść przez tę drogę, by zacząć żyć na własnych zasadach w zgodzie ze sobą.

Uwierz mi, że nie jesteś skazana na bycie nieszczęśliwą. Możesz czuć się dobrze we własnej skórze. Możesz czuć się spełniona, szczęśliwa, wolna. I nie obiecuje Ci tu życia bez problemów i wyzwań. Byłoby to zwykłe kłamstwo. Jedyne do czego Cię zachęcam, to do porzucenia myśli, że Tobie nigdy się nie uda, że zawsze dostajesz od życia to co najgorsze.

Po prostu wierzę w Ciebie. Tak po ludzku wierzę w Ciebie, bo skoro wierzę we własne możliwości, to nie mam powodu by wątpić w Ciebie!

I na koniec, bardzo chcę żebyś wiedziała, że możesz uspokoić swoje myśli.

Karuzela Familijna - umiejętności społeczne dla mam

Autorka: Magdalena Nowak

Wieloletnia animatorka społeczna, specjalistka ds. komunikacji oraz organizatorka wydarzeń dla kobiet. Z pasji trenerka umiejętności społecznych. W wolnym czasie uwielbia eksperymentować w kuchni oraz czytać książki.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *