Ruminacje – jak uporać się z negatywnymi myślami

Ruminacje - obsesyjne myślenie o wydarzeniach z przeszłości. Skłonność do zamartwiania się i zadawania tych samych pytań.

Ruminacje wpływają na nasze życie. Obniżają nasz nastrój oraz wpływają negatywnie na naszą efektywność. To przez nie zamiast skupić się na działaniu, tkwimy w próżni naszych wątpliwości, które podcinają nam skrzydła.

Ruminowanie polega na obsesyjnym myśleniu o wydarzeniach z naszej przeszłości. To skrajne rozpamiętywanie negatywnych wydarzeń w celu znalezienia jego przyczyny. W efekcie oddalamy się coraz bardziej od konstruktywnych myśli, zagłębiając się w negatywnych emocjach.

Ruminacje a pozytywne myślenie

O znaczeniu pozytywnego myślenia pisałam już we wcześniejszym artykule. Dzisiaj chcę zachęcić Cię do przeanalizowania swoich myśli pod kątem ruminacji, które w przeciwieństwie do pozytywnych myśli, skupiają się na negatywnych wydarzeniach z Twojej przeszłości.

Czy zdarza Ci się obsesyjnie rozpamiętywać minione wydarzenia? Czy nie masz czasem wrażenia, że jedyne o czym myślisz to Twoje problemy? Jeśli tak, to istnieje szansa, że masz problem z ruminowaniem, które inaczej można określić jako ciągłe mielenie tego samego problemu.

Ruminacje i ich wpływ na nasze życie

Ruminowanie często wiąże się z uporczywym zamartwianiem oraz z narzekaniem. Powoduje problem z konstruktywną oceną danej sytuacji oraz uniemożliwia nabranie zdrowego dystansu w stosunku do negatywnych wydarzeń z naszej przeszłości.

Osoba, która ma skłonności do ruminowania bardzo często zadaje sobie pytania typu:

  • Dlaczego to znowu przytrafiło się mnie?
  • Dlaczego nie mam wpływu na własne życie?
  • Dlaczego świat musi być taki niesprawiedliwy?
  • Co powinnam wtedy zrobić? Dlaczego to powiedziałam/ zrobiłam lub dlaczego tego nie zrobiłam/ nie powiedziałam?
  • Dlaczego nie potrafię przestać o tym myśleć?

Ruminacje – jak wyjść z pułapki własnych myśli i zacząć żyćK

Ruminacje a rozwój osobisty. Wpływ negatywnych myśli na nasze życie. Rozwój osobisty dla kobiet.

Przerwij nawyk

Jeśli pojęcie nawyku jest dla Ciebie czymś nowym, to zachęcam Cię do przeczytania mojego artykułu na temat budowania nawyków. Wierzę, że ten tekst pomoże Ci przebudować Twoje życie dając Ci poczucie większej kontroli nad swoim czasem.

Często ruminowanie jest działaniem nawykowym. Narzekamy, martwimy się, myślimy negatywnie ponieważ robiliśmy to od lat. Trudno nam przerwać stare przyzwyczajenie i nagle zacząć żyć bez niepotrzebnego bagażu trosk.

Ruminacje – jak przerwać nawyk?

Medytacja

Medytacja to nic innego, jak trening umysłu. Wykorzystując m.in. siłę oddechu możemy zrelaksować całe nasze ciało. Dzięki medytacji usuwamy z naszego umysłu negatywne myśli, by zrobić miejsce dla nowych, wspierających nas twierdzeń.

Naukowo udowodniono, że regularna medytacja pomaga m.in. wyciszyć układ nerwowy, wzmocnić odporność, zmniejszyć ból, czy poprawić jakość snu. Dzięki niej zyskujemy lepsze samopoczucie oraz łatwiej jest się nam skoncentrować na istotnych dla nas kwestiach.

Jeśli nie próbowałaś jeszcze medytacji, to polecam Ci medytacje prowadzone przez Gosie Moskowską z mmYoga.

Wieczorna medytacja na sen z Gosią

Medytacja pozytywne afirmacje

Muzyka

Pokuszę się o twierdzenie, że każda z nas ma swoich ulubionych artystów. Piosenki przy których uwielbia tańczyć. Melodie, które kojarzą się z dobrym dla nas czasem. To właśnie one mogą odciągnąć uwagę naszego umysłu od negatywnych myśli.

Ważne by świadomie dobierać utwory. Jeśli czujesz, że zaczynasz wpadać w pułapkę ruminacji, to zamiast wybierać wolne kawałki postaw na piosenki, które wprowadzą Cię w dobry nastrój.

Książka

Jeśli obserwujesz mnie dłużej, to wiesz jak bardzo kocham czytać. Dla mnie czas z lekturą, to czysta przyjemność. Uwielbiam książki przygodowe oraz autobiografie. Z pasji czytam lektury na temat rozwoju osobistego i komunikacji. Jestem wierną fanką takich autorów jak K. Scholes, J. Grisham, czy S. Cavanagh.

Na rynku wydawniczym jest tysiące książek o przeróżnej tematyce, które mogą pomóc Ci odciągnąć uwagę od zmartwień. Jeśli czujesz się bardzo przytłoczona, to sięgnij po lekką i zabawną literaturę dla kobiet. Ważne byś czuła się wypoczęta i zrelaksowana.

Ruminacje - jak sobie poradzić z ruminowaniem

Aktywność fizyczna

Nic tak nie wycisza umysłu, jak zmęczone ciało. Jeśli czujesz, że ciągle jesteś zestresowana, to znajdź taką formę aktywności fizycznej, która będzie przynosić Ci radość. Joga, basen, pilates, bieganie, rower i cała masa innych ćwiczeń może pomóc Ci zadbać nie tylko o Twoje ciało, ale również o Twój umysł. Pamiętaj, że spacer to najprostsza i najcudowniejsza aktywność, jaką możesz podarować własnemu ciału. Jeśli połączysz go z czasem spędzonym na łonie natury, to gwarantuje Ci, że poczujesz się wypoczęta i zrelaksowana.

Moc słowa

Możesz powiedzieć swoim myślom, by od Ciebie odeszły. W końcu nie jesteś swoimi myślami. One pojawiają się w Twojej głowie, ale to ty decydujesz, czy zapraszasz je na kawę, czy nie.

Ruminacja

Wsparcie

Nie bój się prosić o pomoc. Jeśli czujesz, że negatywne myśli przejmują kontrolę nad Twoim życiem, to proszę Cię z całego serca, poszukaj dla siebie pomocy. Czasem wystarczy wsparcie bliskiej nam osoby. Czasem jednak potrzebujemy fachowej pomocy kogoś, kto pomoże nam uporać się z całym bagażem doświadczeń.

Jesteś ważna! Zasługujesz na dobre życie! Zasługujesz na to by czuć się spokojna i bezpieczna. Proszę Cię byś pozbyła się przekonania, że wsparcie psychologa lub coacha to zbędny wydatek. Myśli, które mamy w głowie kształtują nasze życie. Wpływają na nasze zdrowie oraz relacje z innymi ludźmi. Masz prawo zawalczyć o własne szczęście, ponieważ każda z nas przychodzi na ten świat po to, by czuć się spełnionym i szczęśliwym człowiekiem.

Przestań czuć się jak oszust

Syndrom oszusta sprawia, że ciągle czujemy się niewystarczające. Boimy się zmienić pracę, poprosić o awans, czy pochwalić własnym sukcesem. Z syndromem oszusta często związany jest neurotyczny perfekcjonizm, który często uniemożliwia nam normalne funkcjonowanie. Według J. Combsa neurotyczni perfekcjoniści stawiają przed sobą zbyt wygórowane cele, są bardzo krytyczni wobec siebie, a to w konsekwencji wpływa na ich niską decyzyjność.

Tkwiąc w syndromie oszusta z łatwością wpadamy w pułapkę negatywnych myśli. Ciągle się martwimy, czy poradzimy sobie z zadaniem i obwiniamy siebie za wszystko. Dlatego tak ważne jest by świadomie zarządzać swoimi myślami poprzez zbudowanie filtru, który pomoże nam oddzielić nasze myśli od nieprawdziwych przekonań.

Ruminacje – umów się z nimi na krótkie spotkanie

Zakaz ruminowania może podnieść nasz poziom stresu. W efekcie zamiast przestać się martwić, obsesyjnie zaczynamy o tym myśleć. W tym przypadku pomocne może okazać się rozplanowanie czasu dla ruminacji w naszym kalendarzu. Daj sobie 15 minut dziennie na zamartwianie się, a następnie wróć do teraźniejszości. Pamiętaj, że przeszłość już minęła, a przyszłość to nieustająca niespodzianka.

Daj sobie czas

Rozwój osobisty to proces, którego nie jesteś w stanie przyśpieszyć. Każdego dnia pracując nad swoimi myślami budujesz swoje życie na nowo. Na efekt Twoich starań będziesz musiała zaczekać. Nie znam technik, które pomogą Ci w ciągu kilku dni uporać się ruminacjami, negatywnymi myślami, czy z syndromem oszusta, ponieważ takie techniki nie istnieją. Wiem jednak, że świadomy rozwój osobisty może Ci pomóc budować życie oparte na własnych zasadach.

Karuzela Familijna - umiejętności społeczne dla mam

Autorka: Magdalena Nowak

Wieloletnia animatorka społeczna, specjalistka ds. komunikacji oraz organizatorka wydarzeń dla kobiet. Z pasji trenerka umiejętności społecznych. W wolnym czasie uwielbia eksperymentować w kuchni oraz czytać książki.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *