Podstawowe zasady przy rozszerzaniu diety niemowlęcia karmionego piersią.

Na początku chciałabym wyjaśnić, dlaczego niniejszy artykuł będzie dotyczył jedynie dzieci kp. Tak więc po wielu perypetiach udało mi się utrzymać karmienie naturalne w związku z czym przy rozszerzaniu diety Marcysiowi  wchłaniałam  wszelką wiedzę dotyczącą zasad rozszerzania diety wyłącznie dla dzieci karmionych naturalnie. Niestety, notoryczny brak czasu nie pozwala mi na poszerzenie horyzontów w tym zakresie za co przepraszam wszystkie mamy dzieci karmionych mm  🙁 Jednak wiele informacji zawartych w artykule śmiało można odnieść zarówno do dzieci karmionych piersią, jak i mlekiem  modyfikowanym, dlatego zapraszam Was do lektury tekstu pt.:

 

Podstawowe zasady przy rozszerzaniu diety niemowlęcia karmionego piersią.

 

 

Najważniejsza zasada przy rozszerzaniu diety niemowlęcia karmionego piersią!

 

Kiedy rozszerzamy dietę dziecku kp?

Według Zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, niemowlęta powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki przez okres 6 miesięcy.

Jednocześnie, zaznacza się że istnieją przypadki, kiedy można rozszerzyć dietę wcześniej(po 4 miesiącu życia), jednak nie są one w sposób szczegółowy wymienione.

 

Dlaczego zaleca się wyłączne karmienie piersią przez okres 6 miesięcy?

  1. Dziecko jest bardziej stabilne.
  2. Zdobywa dojrzałość nerwowo – mięśniową, dzięki czemu potrafi kontrolować główkę i szyję.
  3. Układ pokarmowy jest wystarczająco rozwinięty do przyjmowanie produktów stałych.
  4. Zanika odruch wypychania językiem przedmiotów, które znajdują się w buzi.
  5. Pojawia się prawdziwe zainteresowanie jedzeniem. Dziecko chwyta jedzenie z talerza i pakuje je do ust.
  6. Zaleca się karmienie piersią przez okres 6 miesięcy, ponieważ mleko matki dostarcza wszystkich wymaganych substancji odżywczych. Zapychanie dziecka o mniejszym żołądeczku jedzeniem o mniejszej wartości mija się z celem.
  7. Zbyt szybkie rozszerzanie diety zwiększa ryzyko wystąpienia alergii.

 

Jak rozpoznać, że nasze dziecko jest gotowe do jedzenia?

Duża część rodziców decyduje się na wcześniejsze  rozszerzenie diety, ponieważ zauważa, że ich dziecko:

  • z zainteresowaniem śledzi, jak sami jedzą;
  • często budzi się w nocy;
  • wolniej przybiera na wadze.

Wszystkie te symptomy nie świadczą o gotowości dziecka na wprowadzenie pokarmów stałych. Dzieci karmione piersią mogą wybudzać się w nocy na jedzenie i nie stanowi, to powód do zmartwień 🙂

PS. Wiem, że marzycie o przespaniu caaaaluuutkieeej nocki bez ani jednej pobudki 🙁 ojjj wiem, wiem, wiem 🙁 Jednak zbyt szybkie rozszerzenie diety wcale nie gwarantuje Wam, że Wasze dzieci zaczną pięknie spać w nocy 🙁

Według autorek popularnej książki o metodzie BLW pt. „Bobas lubi wybór” prawdziwą oznaką gotowości jest moment, kiedy dziecko samo weźmie i włoży sobie do ust kawałek jedzenia. Autorki książki również zalecają rozszerzanie diety po 6 miesiącu życia 🙂

Ile dziecko powinno zjadać.

Według oficjalnych zaleceń wielkość porcji, jaką powinien zjadać maluch jest zależna WYŁĄCZNIE OD JEGO INDYWIDUALNYCH POTRZEB. Badania pokazują, iż częstszym problemem w rozszerzaniu diety niemowląt jest PRZEKARMIANIE dziecka, niż podawanie mu zbyt małej ilości pożywienia.

Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci wymienia następujące sygnały świadczące o sytości dziecka:

  • zasypianie;
  • grymaszenie;
  • zwolnienie tempa przyjmowanych pokarmów;
  • wypluwanie;
  • zaprzestanie ssania;
  • odmawianie przyjęcia jedzenia;
  • odpychanie łyżeczki;
  • zaciskanie ust.

 

Wybierając tzw. wrażliwe karmienierozszerzanie diety dziecka, czyli takie w którym pozwalamy dziecku w pełni decydować o ilości zjadanej porcji, umacniamy w nim pozytywny stosunek do jedzenia. Dając dziecku wybór nie tylko okazujemy mu szacunek, ale również wspieramy w prawidłowym odczytywaniu sygnałów, jakie daje mu jego organizm.

   Dzięki temu dziecko zaczyna odróżniać głód od  uczucia sytości oraz z czasem zaczyna bardziej umiejętnie  dobierać odpowiednie dla siebie porcje jedzenia.

 

Ile posiłków w ciągu dnia powinno przyjmować niemowlę?

Wg WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) ilość posiłków wygląda następująco:

idzie powinno zjadać dziecko 8 miesięcznePodstawowe zasady przy rozszerzaniu diety niemowlęcia karmionego piersią. Niemowlę po 6 miesiącu życia do końca 8 miesiąca życia: 2-3 posiłki uzupełniające.

Niemowlę między 9 a 24 miesiącem życia: 3-4 posiłki uzupełniające plus 1-2 przekąski(np. cząstka warzywa, cząstka chleba, chrupek kukurydziany).

 

Ale, ale!! 🙂 Ważne aby w sposób prawidłowy te zalecenia odczytywać. Waszym zadaniem jest proponowanie dziecku różnych dań,  dzięki czemu rozszerzacie jego tolerancję smakową 🙂 Krótko mówiąc – posiłki mają być UROZMAICONE.

 

Jak połączyć karmienie piersią z rozszerzaniem diety?

Moim zdaniem podstawowym błędem przy rozszerzaniu diety jest zastępowanie karmienia piersią posiłkiem stałym. Często może to doprowadzić do problemów laktacyjnych, a w efekcie do zbyt szybkiego odstawienia dziecka od piersi. Dlatego warto najpierw nakarmić dziecko swoim mlekiem, a następnie po odczekaniu 20-40minut podać mu posiłek stały. Osobiście karmię synka po zjedzeniu dania, ponieważ nadal chętnie chwyta pierś 🙂 .

Zastępowanie mleka kobiecego posiłkiem stałym wynika z zapisu ustawy PTGHiŻD, która zaleca aby pod koniec 1 roku życia niemowlę otrzymywało jedynie 2-3 posiłki mleczne na dobę. Jednakże nie podano szczegółowych informacji, dlaczego taki system rozszerzanie diety jest uznawany za słuszny 🙁

I szczerze Wam powiem, że ja tego absolutnie nie czuję……

Bo skoro mam powoli zastępować swoje mleko posiłkiem stałym, to chyba powinnam zwracać uwagę ile moje dziecko je? W końcu z powietrza się nie naje ani nie zdobędzie potrzebnych substancji odżywczych… Ale jeśli nadal karmię na żądanie i dodatkowo rozwijam w nim chęć do jedzenia, to wtedy faktycznie mogę podejść do tego na luzie…. Jednakże nie jestem dietetykiem żywienia i nie mam żadnych praw do krytykowania zaleceń PTGHiŻD, DLATEGO polecam Wam artykuł Małgorzaty Jackowskiej(tu), w którym znajdziecie wiele cennych wskazówek :).

 

Jak wprowadzać nowe smaki?

Przede wszystkim rozsądnie. Fakt, że nasze dziecko ukończyło 6 miesiąc życia nie daje nam prawa do serwowania mu dania składającego się z kilku różnych produktów 🙂 Amerykańska Akademia Pediatryczna zaleca stopniowe podawanie pojedynczych  pokarmów, co umożliwia wychwytywanie reakcji alergicznych na dany produkt. Jednakże zalecenia w tym temacie również nie są spójne 🙁 Wielu zwolenników popularnej metody zwanej Bobas Lubi Wybór preferuje  natychmiastowe wprowadzenie podawania różnych produktów, dzięki czemu dziecko samo zadecyduje, co chce zjeść.

W wprowadzaniu nowych smaków liczy się zdrowy rozsądek i odpowiedzialne dobieranie składników 🙂 Pamiętajcie, że Wasze dziecko przez 6 miesięcy było wyłącznie na Waszym mleku, którego podstawową cechą jest lekkostrawność. Dlatego żołądeczek dziecka ma prawo się zbuntować, jeśli nagle zostanie poczęstowany całą serią różnych produktów 🙂 Osobiście w żywieniu mojego dziecka dużą wagę przykładam do słowa ROZSZERZANIE. I tym samym podaje mu stopniowo nowe składniki, następnie je łącze i zaś podaje następne, i tak powoli rozszerzam pole produktów z których mogę przygotowywać pyszne i zdrowe posiłki 🙂 🙂 🙂

 

Podstawowe zasady przy rozszerzaniu diety niemowlęcia karmionego piersią.

Warto wiedzieć!

idzie powinno zjadać dziecko 8 miesięczneDziecko potrzebuje czasu do zaakceptowania nowych smaków 🙂 Często dopiero po kilkunastu próbach smakowania danego produktu możecie faktycznie oszacować, czy lubi tę marchewkę, czy jednak nie. Dlatego nie wolno zrażać się, kiedy dziecko grymasi i krzywi się podczas jedzenia jakieś potrawy. Warto ją, co pewien czas powtórnie serwować i tym samym powoli przekonywać do jej smaku i aromatu 🙂 .

 

 

rozszerzanie diety dzieckaTajemnicą sukcesu w rozszerzaniu diety jest nasze pozytywne nastawienie 🙂 Jeśli będziemy stresować się absolutnie wszystkim, co dotyczy rozszerzania diety, to nasze dziecko nie ma szans na pokochanie jedzenia. W końcu skoro mama i tata ciągle się przy tym denerwują, to co w tym fajnego? Atmosfera jedzenia jest niezwykle istotna 🙂 Wystarczy przygotować troszkę więcej marchewki i wspólnie się nią zajadać niż siedzieć nad dzieckiem jak kat odliczając każdą zjedzoną łyżeczkę 🙂 Przecież Wy też kochacie jeść w atmosferze relaksu, rozmawiając o wszystkim i o niczym 🙂 Z dziećmi jest dokładnie tak samo 🙂

 

 

Brudne dziecko, to szczęśliwe dziecko 🙂 🙂 Podczas nauki jedzenia Wasze dzieci będą popaprane jedzonkiem, czeka Was sterta prania i generalnie szybko wyćwiczycie odpowiednie uniki, dzięki którym nie będziecie regularnie atakowani kolejną porcją dyni 🙂

Pamiętajcie, że każde dziecko, to młody Newton 🙂 Dzieci muszą eksperymentować, sprawdzać fakturę, smak, bawić się w doświadczenia. Z natury są badaczami, odkrywcami i małymi rozbójnikami.  I TAK POWINNO BYĆ!! Dzieci, którym daje się prawo do naturalnego rozwoju w przyszłości osiągają sukcesy, mają silne osobowości i nie boją się marzyć oraz realizować własne cele, są po prostu szczęśliwe 🙂 🙂 🙂 🙂

 

 

Jeśli pojawi się drobna reakcja alergiczna, np. krostki na ciele, to odczekajcie kilka dni i następnie ponownie podajcie w niewielkiej ilości potrawę, która wywołała alergię. Często tolerancja pokarmowa rośnie wraz z dzieckiem i to, że dany składnik raz uczulił dziecko nie oznacza, że zawsze tak będzie 🙂

Wybierajcie  zdrowe i sprawdzone produkty 🙂 Zawsze czytajcie etykiety i nie kupujcie produktów, które zawierają cukier. Starajcie się sami przygotowywać potrawy, dzięki czemu w pełni wprowadzacie dziecko w PRAWDZIWY SMAK POTRAW. Uwierzcie mi, że brokuł zrobiony przez Was na parze, a ten ze słoika to, jak niebo i ziemia.

 

 

czy słoiczki dla niemowląt są zdroweDajcie dziecku wybór 🙂 Nie karmcie go na siłę 🙂 Nie wykorzystujcie podstępu, żeby wepchnąć mu kolejną łyżeczkę do buzi 🙂 Dajcie mu czas 🙂 Rozumiem, że się martwicie i chcecie żeby ze smakiem zajadał serwowane przez Was posiłki 🙁 Ten czas nadejdzie!! Sama w to nie wierzyłam, ale w końcu i JA zobaczyłam światełko w tunelu 🙂 Wiem, że i Ty zobaczysz 🙂

 

POWODZENIA 🙂

 

 

 

Źródła:

Zasady Żywienia Zdrowych Niemowląt PTGHiŻD.

Rapley G., Murkett T., Bobas lubi wybór, Warszawa 2010.

Warto zajrzeć do artykułu M. Jackowskiej – tu.

Powiązane tematy na blogu:

Fakty i mity o samodzielnym gotowaniu dla dziecka.

Bo jedzenie jest super! Nie takie sekretne sposoby na niejadka 🙂

 

jak odpieluchować dziecko

Tak się cieszę, że tu jesteś!

Szkoda, że nie mogę Cię zobaczyć, uściskać i na żywo zapytać, jak podoba Ci się mój blog

Jednak jest coś co oboje możemy zrobić, coś co pomoże nam bliżej się poznać

Wiesz, co to jest?

Możemy do siebie pisać!

Dlatego zachęcam Cię do komentowania, udostępniania moich postów i lajkowania na Facebooku, dzięki temu wiem które treści są  najbardziej pomocne i na czym powinnam się skupiać pisząc dla Ciebie

Karuzela Familijna, to moje miejsce w sieci, które pomaga mi na chwilę oderwać się od pewnego ujmującego, żywotnego małego człowieka

To również sposób na rozwijanie mojej miłości do animacji, organizacji spotkań i motywacji takich kobiet, jak TY i JA Kobiet, które każdego dnia robią coś absolutnie wyjątkowego… kochają na całego swoje największe skarby

A każda miłość wymaga odwagi!

Dlatego jeszcze raz Ci przypominam:

Ej! Mamo! Masz prawo być z siebie dumna!

 

Pozdrawiam Cie serdecznie  i do następnego

Magda

Chcesz więcej???

To zapraszam Cię Tutaj( link do posłuchania – wywiad w radiu) i jeszcze tutaj (homo ignorantus….ciekawa lekcja biologii – koniecznie przeczytaj!) no i koniecznie wpadaj Tutaj (musisz, tu wejść!) !!!!

Mam jeszcze więcej tego, ale wiesz… nie lubię się narzucać

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *