Rola nawyków – jak działają nawyki i jak je budować

Rola nawyków w zarządzaniu sobą w czasie

Czym jest rola nawyków? Twoje życie składa się z niezliczonej ilości nawyków, które nieświadomie powtarzasz każdego dnia. Jak zaczynasz swój dzień? O czym myślisz lub co robisz, kiedy wstajesz z łóżka? Zastanawiałaś się kiedyś, jak wielką rolę spełniają drobne nawyki, które wykonujesz każdego dnia? Jeśli nie, to uwierz mi, że warto poznać rolę nawyków, by w pełni wykorzystać ją do realizacji Twoich celów.

Zdrowe nawyki – definicja

Nawyk to nic innego, jak czynność, którą powtarzasz w odpowiedzi na konkretną sytuacje. Nawykiem jest poranne mycie zębów lub przygotowywanie kawy tuż po śniadaniu. Jego ważną częścią jest nieświadomość. Robisz określoną czynność, ale nie myślisz o niej.

Z rolą nawyków bywa niestety tak, że może działać na naszą korzyść lub nie. Dlatego w procesie tworzenia nawyków tak ważna jest świadomość tego jak działamy.

Każdy z nas wypracował nawyki, które można wrzucić do wora z napisem: „samo zło”. Ty jesteś człowiekiem, ja jestem człowiekiem i badacze nawyków też. Każdy z nas ma do przejścia swoją drogę i dlatego podejdź do tematu tworzenia nawyków w sposób indywidualny. W tym miejscu zapraszam Cię do przeczytania artykułu – Rozwój osobisty dla mam – w którym pisałam jak nie wpaść w pułapkę rozwoju osobistego.

Rola mózgu w tworzeniu nowych nawyków

Nie wiem czy wiesz, ale energia traktowana jest przez nas organizm, jak bardzo cenny towar. Dlatego nasz mózg wspiera nas w działaniach, które pomagają nam zaoszczędzić energię. Ten proces wykorzystywany jest m.in. w psychologii sprzedaży poprzez tworzenie prostego systemu zakupowego.

Nasz mózg ceni sobie nawyki, ponieważ umożliwiają mu zaoszczędzenie energii. Jednak sam proces tworzenia nowych nawyków jest traktowany przez niego z dużą dozą niepewności. Zastanawia się, czy proponowane przez Ciebie zmiany są faktycznie mu potrzebne? Jeśli uzna, że budowanie nowego nawyku będzie kosztowało go zbyt dużo wysiłku, może zacząć się buntować. Dlatego w budowaniu nowych nawyków pomocna okazuje się metoda małych kroczków.

Stop

Tutaj warto na chwilę się zatrzymać, by bliżej przyjrzeć się temu co mamy w głowie. Nasz mózg, to niezwykle tajemniczy gość, który skrywa niezliczoną ilość sekretów. Zastanawiałaś się kiedyś ile procent potencjału mózgu wykorzystujesz? Według niektórych badaczy jest to raptem 10 %, ale ta śmiała teoria ma swoich przeciwników z bardzo mocnymi argumentami o których opowiada Richard E. Cytowic.

Jedno jest pewne, do dzisiaj nie mamy pełnego obrazu pracy naszego mózgu. Czy w przyszłości będziemy mogli w pełni go poznać? Kto kto wie 🙂

Rola nawyków

Wiemy już, że nasz mózg uwielbia nawyki dzięki którym może zaoszczędzić potrzebną energię. Wiemy również, że nawyki to nieświadome czynności, które stanowią naszą reakcje na daną sytuacje. Dla przykładu tuż po wstaniu z łóżka idziemy umyć zęby lub po zamknięciu drzwi wejściowych przekręcamy zamek. W końcu wiemy też, że nawyki możemy podzielić na dobre i złe lub jak kto woli na zdrowe lub niezdrowe.

Osobiście wolę definiować nawyki jako te wspierające i niewspierające. Dlaczego? Przede wszystkim unikam stosowania określeń typu zły – dobry, zdrowy – niezdrowy. Moim zdaniem tego typu kategoryzacja powoduje jedynie niepotrzebne napięcie oraz poczucie winy.

Teraz przyszedł czas, by się wspólnie zastanowić, czy nawyki są wartościową metodą, czy też krótkotrwałym trendem o którym nie warto czytać. Jesteś gotowa? To zaczynamy!

Rola nawyków w osiąganiu sukcesów. Rozwój osobisty dla mam

Pierwsza rola nawyków

Genialna metoda dla tych, co się boją i dla tych, którym się nie chce.

Przyszedł czas na szczerość. Jak często zrezygnowałaś z nauki języka lub rozwoju jakiejkolwiek kompetencji, ponieważ po ludzku Ci się nie chciało? Najpierw w Twojej głowie pojawił się pomysł o rozpoczęciu działania, napłynęła na Ciebie fala entuzjazmu przypudrowana cenną motywacja, a następnie całe Twoje plany poleciały na sam dół. Dlaczego tak się stało?

Istnieje kilka opcji. Przede wszystkim Twój mózg, który jak już wiesz dąży do zaoszczędzenia energii, przestraszył się wielkością zaplanowanego procesu. Sama wiesz, że np. nauka języka to miesiące systematycznej pracy. Z rozpoczęciem nauki wiąże się szereg decyzji, jak wybór szkoły, organizacja czasu na lekcje, zorganizowanie opieki nad dzieckiem, czy w końcu ilość pieniędzy, jaką chcemy zainwestować.

Jakby tego było mało w naszej głowie pojawia się natrętna myśl, czy ja sobie z tym poradzę? Czy nauka języka ma jakiś sens? Czy dzięki temu faktycznie zmienię pracę? I moje ulubione, niestety typowo kobiece pytanie, czy ja mogę sobie pozwolić teraz na naukę języka? W końcu tu wydatki, tu dziecko, tu brak czasu..

Druga rola nawyków

Nawyki pomogą Ci oszukać Twój mózg

Twój mózg kocha się uczyć. Naprawdę. Został stworzony do przyswajania nowych informacji, kodowania treści, analizowania i do tworzenia nowszych rozwiązań. Dzięki niemu jesteś tym kim jesteś – człowiekiem.

Jednocześnie Twój mózg broni się przed wymagającymi zadaniami, ponieważ cały czas obsesyjnie myśli o oszczędzaniu energii dla spraw, które są faktycznie kluczowe dla Twojego przetrwania.

Dlatego by w pełni wykorzystać jego skłonność do nauki, trzeba go troszkę oszukać. Jak to zrobić? W bardzo prosty i przebiegły sposób. Zamiast wrzucać swój pomysł na głęboką wodę patrząc, czy nasza myśl utrzyma się na powierzchni lub nie, możesz podzielić ją na malutkie części. Zrobisz to wykorzystując siłę nawyków.


Rola nawyków - jak podzielić duże zadanie na drobne części. Rola małych działań.

Trzecia rola nawyków

Nawyki – uczą doceniać małe kroczki

Jestem absolutnie zauroczona filozofią Kaizen, jako techniką zarządzania zarówno sobą w czasie, jak i pracą projektową. Ta metoda ma bardzo dużo wspólnego z nawykami, ponieważ bazuje na roli najmniejszych czynności, które możemy udoskonalić i wdrożyć do naszego życia.

W filozofii Kaizen skupiamy się na pierwszym najmniejszym kroku do zmiany. Jeśli chcesz wprowadzić zdrowszy sposób odżywiania zamiast robić natychmiastową rewolucje w Twoim domu, wybierasz jedną prostą rzecz, która będzie Cię wspierać w Twoim celu. Możesz zdecydować się na jedzenie większej porcji zielonych warzyw, albo na picie ciepłej wody z cytryną. Kiedy zauważysz, że Twój wybór przemienił się w Twój nawyk, czyli mimowolnie sięgasz po szklankę wody z cytryną lub z przyzwyczajenia jesz więcej warzyw, to zaczynasz kolejny krok.

Ważne byś absolutnie nigdy nie przyśpieszała całego procesu. Pamiętaj, jeśli chcesz stworzyć nawyk, wprowadź go w przyjazny dla Twojego mózgu sposób. Presja nie jest tym czego szukasz.

Mama - jak zadbać o siebie. Rola nawyków a macierzyństwo.


Skupienie się na nawyku, to skupienie się na procesie. Zamiast wpadać w wir demotywujących myśli, takich jak pytanie: kiedy w końcu osiągnę swój cel. Skupiasz się na tym, co jest tu i teraz. A tu i teraz możesz stawiać na małe kroki, które staną się Twoimi nawykami, a one w końcu nagrodzą Cię zdumiewającymi efektami na które tak bardzo czekasz.

Czwarta rola nawyków

Nawyki – budują naszą pewność siebie

Uwierz mi, że dzięki nawykom popracujesz nad swoją odpowiedzialnością, determinacją, systematycznością, a to wszystko wzmocni Twoją wiarę w siebie.

W końcu każdy z nas chce spostrzegać siebie, jako człowieka sprawczego, któremu można zaufać i na którego można liczyć. Niestety, kiedy stawiasz sobie cele, których nie osiągasz, to tracisz do siebie zaufanie. Czujesz, że zawodzisz sam siebie, a to uczucie z kolei ograbia Cię z Twojej pewności siebie.

Rola nawyków a macierzyństwo

Tworzenie nawyków pomaga w codziennym życiu mamy. Dzięki nim łatwiej przystosujesz się do zmian, które nastąpiły w Twoim życiu wraz z pojawieniem się dziecka. Dzięki nim możesz stopniowo odzyskiwać kontrolę nad swoim czasem.

Jak rozwijać siebie przy wykorzystaniu siły nawyków

Rola nawyków w wychowywaniu dzieci

Nasze dzieci ciągle nas obserwują i to co widzą najbardziej wpływa na ich rozwój.

Jeśli chcemy przekazać dziecku takie wartości, jak odpowiedzialność, systematyczność, dobra organizacja czasu, to zamiast o tym mówić, pokażmy dziecku jak się to robi.

Uwierz mi, że pisząc to nie mam na celu umniejszyć znaczenia rozmów, jakie prowadzimy z naszymi dziećmi. Pragnę jedynie przypomnieć, że każde słowo wymaga potwierdzenia w czynach, a każdy czyn umocnienia w słowie.

Zapamiętaj:

Mały krok znaczy więcej niż efekt Twoich działań. Bo to właśnie on rozpoczął Twoją podróż i zaprowadził Cię tam, gdzie chciałaś być. Wykorzystuj siłę nawyków w sposób świadomy. Kieruj się troską o siebie i o Twoje dobro. Pamiętaj – już teraz jesteś wystarczająca. Pomyśl ile możesz zdziałać cudów w swoim życiu, dzięki drobnym zmianom. Przestań myśleć, że „musisz”, zacznij myśleć, że „chcesz”. Trzymam za Ciebie kciuki.


Mamy i jej plany - rola nawyków w realizacji celów. Rozwój osobisty dla mam


Bibliografia:

Clear J., Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Warszawa 2019.

Filipowicz G.,Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Warszawa 2019.

Kotarski R., Inaczej. Jak pracować mniej, ale lepiej i przyjemniej, Warszawa 2020.

Mauer R., Filozofia Kaizen, Warszawa 2019.

rozwój osobisty dla mam

Autorka: Magdalena Nowak Wieloletnia animatorka społeczna, specjalistka ds. komunikacji oraz organizatorka wydarzeń dla kobiet. Z pasji trenerka umiejętności społecznych. W wolnym czasie uwielbia eksperymentować w kuchni oraz czytać książki.

Zapraszam do przeczytania:

Rozwój osobisty – cztery kroki do rozwoju osobistego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *