Rola nawyków – jak działają nawyki i jak je budować

Rola nawyków w zarządzaniu sobą w czasie

Czym jest rola nawyków? Twoje życie składa się z niezliczonej ilości nawyków, które nieświadomie powtarzasz każdego dnia. Jak zaczynasz swój dzień? O czym myślisz lub co robisz, kiedy wstajesz z łóżka? Zastanawiałaś się kiedyś, jak wielką rolę spełniają drobne nawyki, które wykonujesz każdego dnia? Jeśli nie, to uwierz mi, że warto poznać rolę nawyków, by w pełni wykorzystać ją do realizacji Twoich celów.

Zdrowe nawyki – definicja

Nawyk, to nic innego, jak czynność, którą powtarzasz w odpowiedzi na konkretną sytuacje. Nawykiem jest poranne mycie zębów lub przygotowywanie kawy tuż po śniadaniu. Jego ważną częścią jest nieświadomość. Robisz określoną czynność, ale nie myślisz o niej.

Z rolą nawyków bywa niestety tak, że może działać na naszą korzyść lub nie. Przykładowo, jeśli codziennie po śniadaniu pijesz dobrej jakości zieloną herbatę – to brawo TY! Otóż wypracowałaś zdrowy nawyk, który wzmacnia Twój organizm dostarczając mu niezbędnych antyoksydantów.

Dlatego w procesie tworzenia nawyków tak ważna jest świadomość tego jak działamy. Zauważ jakie czynności wykonujesz w związku z konkretną sytuacją, Czy sofa kojarzy Ci się z pilotem i telewizorem, czy z książką? Co robisz tuż po przebudzeniu? Sprawdzasz Facebooka, a może najpierw wypijasz szklankę ciepłej wody z cytryną dla oczyszczenia i pobudzenia organizmu?

Kiedy już zauważysz swoje dotychczasowe nawyki, to zdecyduj, które z nich zostają z Tobą nadal, a które stanowią nieplanowany nadbagaż, który przeszkadza Ci w życiu. Dzięki temu w pełni wykorzystasz rolę nawyków dla realizacji Twoich marzeń.

Ważne!

Każdy z nas wypracował nawyki, które można wrzucić do wora z napisem: „samo zło”. Ty jesteś człowiekiem, ja jestem człowiekiem i badacze nawyków też. Każdy z nas ma do przejścia swoją drogę i dlatego podejdź do tematu tworzenia nawyków w sposób indywidualny. W tym miejscu zapraszam Cię do przeczytania artykułu – Rozwój osobisty dla mam – w którym pisałam jak nie wpaść w pułapkę rozwoju osobistego.

Dla kogoś obejrzenie odcinka ulubionego serialu będzie tak relaksujące, że po jego zakończeniu poczuje przypływ energii. Dla innej osoby kolejne minuty przed ekranem mogą okazać się gwoździem do trumny. Krótko mówiąc po włączeniu serialu jedyne na co ma już siłę, to na obejrzenie kolejnego odcinka. Nie ma mowy o żadnej innej aktywności, którą mógłby zrobić z entuzjazmem.

Resumując, bardzo Cię proszę analizując własne nawyki nie porównuj ich do nawyków innych osób. Po pierwsze, nie wiesz jakie realnie nawyki wytworzyli. Po drugie, nie jesteś inną osobą więc trochę bezsensu takie porównania. Jak sądzisz?

Rola mózgu w tworzeniu nowych nawyków

Twój sprytny mózg dąży do tworzenia przez Ciebie nowych nawyków. Dlaczego? Ponieważ to dzięki nim może zaoszczędzić energię, którą potrzebuje do rozwiązania nowych problemów.

A nie wiem czy wiesz, ale energia jest traktowana przez nas organizm, jak bardzo drogi towar. Dążąc do jej zaoszczędzenia nieświadomie wybieramy szybsze i prostsze rozwiązania. Zresztą naszą skłonność do skracania czasu działań masowo wykorzystują spece od sprzedaży tworząc dla Ciebie opcje szybkich zakupów.

Stop

Tutaj warto na chwilę się zatrzymać, by bliżej przyjrzeć się temu co mamy w głowie. Nasz mózg, to niezwykle tajemniczy gość, który skrywa niezliczoną ilość sekretów. Zastanawiałaś się kiedyś ile procent potencjału mózgu wykorzystujesz? Według niektórych badaczy jest to raptem 10 %, ale ta śmiała teoria ma swoich przeciwników z bardzo mocnymi argumentami o których opowiada Richard E. Cytowic.

Jedno jest pewne, do dzisiaj nie mamy pełnego obrazu pracy naszego mózgu. Czy w przyszłości będziemy mogli w pełni go poznać? Kto kto wie 🙂

Rola nawyków

Wiemy już, że nasz mózg uwielbia nawyki dzięki którym może zaoszczędzić potrzebną energię. Wiemy również, że nawyki to nieświadome czynności, które stanowią naszą reakcje na daną sytuacje. Dla przykładu tuż po wstaniu z łóżka idziemy umyć zęby lub po zamknięciu drzwi wejściowych przekręcamy zamek. W końcu wiemy też, że nawyki możemy podzielić na dobre i złe lub jak kto woli na zdrowe lub niezdrowe.

Osobiście wolę definiować nawyki jako te wspierające i niewspierające. Dlaczego? Przede wszystkim unikam stosowania określeń typu zły – dobry, zdrowy – niezdrowy. Moim zdaniem tego typu kategoryzacja powoduje jedynie niepotrzebne napięcie oraz poczucie winy.

Jeśli określimy nasze nawyki jako wspierające motywujemy nasz mózg do ich zaakceptowania. Pomyśl sama, jeśli w poszukiwaniu czasu na nowy nawyk, decydujesz się zakończysz jeden z Twoich starych nawyków, czy nie lepiej powiedzieć sobie:

Decyduje się spędzić 15 minut na słuchanie filmów w języku angielskim, zamiast przeglądać media społecznościowe. 15 minut, to niewielka ilość czasu. Jestem pewna, że ta decyzja okaże się wspierająca dla mojego umysłu i przybliży mnie do celu. Tym samym, dzięki tej zmianie poczuje, że mam kontrole nad swoimi planami i marzeniami. Wybieram siebie.


Zamiast oceniać swoje wybory, jako złe i dobre?

Teraz przyszedł czas, by się wspólnie zastanowić, czy nawyki są wartościową metodą, czy też krótkotrwałym trendem o którym nie warto czytać. Jesteś gotowa? To zaczynamy!

Rola nawyków w osiąganiu sukcesów. Rozwój osobisty dla mam

Pierwsza rola nawyków

Genialna metoda dla tych, co się boją i dla tych, którym się nie chce.

Przyszedł czas na szczerość. Jak często zrezygnowałaś z nauki języka lub rozwoju jakiejkolwiek kompetencji, ponieważ po ludzku Ci się nie chciało? Najpierw w Twojej głowie pojawił się pomysł o rozpoczęciu działania, napłynęła na Ciebie fala entuzjazmu przypudrowana cenną motywacja, a następnie całe Twoje plany poleciały na sam dół. Dlaczego tak się stało?

Istnieje kilka opcji. Przede wszystkim Twój mózg, który jak już wiesz dąży do zaoszczędzenia energii, przestraszył się wielkością zaplanowanego procesu. Sama wiesz, że np. nauka języka to miesiące systematycznej pracy. Z rozpoczęciem nauki wiąże się szereg decyzji, jak wybór szkoły, organizacja czasu na lekcje, zorganizowanie opieki nad dzieckiem, czy w końcu ilość pieniędzy, jaką chcemy zainwestować.

Jakby tego było mało w naszej głowie pojawia się natrętna myśl, czy ja sobie z tym poradzę? Czy nauka języka ma jakiś sens? Czy dzięki temu faktycznie zmienię pracę? I moje ulubione, niestety typowo kobiece pytanie, czy ja mogę sobie pozwolić teraz na naukę języka? W końcu tu wydatki, tu dziecko, tu brak czasu…

Jeśli czytając mój artykuł kiwasz głową myśląc – Otóż to, bardzo bym chciała zacząć naukę, jednak ilość „ale” w mojej głowie po prostu mnie przerasta – to polecam Ci zainteresować się tematyką nawyków.

Druga rola nawyków

Nawyki pomogą Ci oszukać Twój mózg

Twój mózg kocha się uczyć. Naprawdę. Został stworzony do przyswajania nowych informacji, kodowania treści, analizowania i do tworzenia nowszych rozwiązań. Dzięki niemu jesteś tym kim jesteś – człowiekiem.

Jednocześnie Twój mózg broni się przed wymagającymi zadaniami, ponieważ cały czas obsesyjnie myśli o oszczędzaniu energii dla spraw, które są faktycznie kluczowe dla Twojego przetrwania.

Dlatego by w pełni wykorzystać jego skłonność do nauki, trzeba go troszkę oszukać. Jak to zrobić? W bardzo prosty i przebiegły sposób. Zamiast wrzucać pomysł o nauce angielskiego na głęboką wodę patrząc, czy nasza myśl utrzyma się na powierzchni lub nie, możesz podzielić ją na malutkie części.

Zrobisz to wykorzystując siłę nawyków. Zamiast mówić – nauczę się angielskiego. Zacznij mówić – będę uczył się języka angielskiego przez 15 minut dziennie po zjedzeniu śniadania.

Dzięki temu Twój mózg się nie przestraszy, a Ty zaczniesz proces uczenia się dając sobie szansę na wytworzenie nawyku, który w dłuższej perspektywie przyniesie oczekiwany rezultat.

Rola nawyków - jak podzielić duże zadanie na drobne części. Rola małych działań.

Trzecia rola nawyków

Nawyki – uczą doceniać małe kroczki

Jestem absolutnie zauroczona filozofią Kaizen, jako techniką zarządzania zarówno sobą w czasie, jak i pracą projektową. Ta metoda ma bardzo dużo wspólnego z nawykami, ponieważ bazuje na roli najmniejszych czynności, które możemy udoskonalić i wdrożyć do naszego życia.

W filozofii Kaizen skupiamy się na pierwszym najmniejszym kroku do zmiany. Jeśli chcesz wprowadzić zdrowszy sposób odżywiania zamiast robić natychmiastową rewolucje w Twoim domu, wybierasz jedną prostą rzecz, która będzie Cię wspierać w Twoim celu. Możesz zdecydować się na jedzenie większej porcji zielonych warzyw, albo na picie ciepłej wody z cytryną. Kiedy zauważysz, że Twój wybór przemienił się w Twój nawyk, czyli mimowolnie sięgasz po szklankę wody z cytryną lub z przyzwyczajenia jesz więcej warzyw, to zaczynasz kolejny krok.

Ważne byś absolutnie nigdy nie przyśpieszała całego procesu. Pamiętaj, jeśli chcesz stworzyć nawyk, wprowadź go w przyjazny dla Twojego mózgu sposób. Presja nie jest tym czego szukasz.

Mama - jak zadbać o siebie. Rola nawyków a macierzyństwo.

Jeśli w Twojej głowie pojawia się myśl – no dobrze, ale przecież wprowadzając tak małe kroki, to kiedy zobaczę jakiś efekt? Tym bardziej zachęcam Cię do zainteresowania się zarówno Filozofią Kaizen, jak i rolą nawyków. Dlaczego? Przede wszystkim, większość nas chce zobaczyć efekt naszych działań już teraz. W rzeczywistości największe i najbardziej wartościowe zmiany potrzebują czasu. Nauka, poprawienie stanu zdrowia, pewność siebie, to jedne z wielu przykładów celów, które chcemy osiągnąć. Niestety żadne z nich nie osiągniemy w ciągu kilku dni.

Skupienie się na nawyku, to skupienie się na procesie. Zamiast wpadać w wir demotywujących myśli, takich jak pytanie: kiedy w końcu osiągnę swój cel. Skupiasz się na tym, co jest tu i teraz. A tu i teraz możesz stawiać na małe kroki, które staną się Twoimi nawykami, a one w końcu nagrodzą Cię zdumiewającymi efektami na które tak bardzo czekasz.

Czwarta rola nawyków

Nawyki – budują naszą pewność siebie

Uwierz mi, że dzięki nawykom popracujesz nad swoją odpowiedzialnością, determinacją, systematycznością, a to wszystko wzmocni Twoją wiarę w siebie.

W końcu każdy z nas chce spostrzegać siebie, jako człowieka sprawczego, któremu można zaufać i na którego można liczyć. Niestety, kiedy stawiasz sobie cele, których nie osiągasz, to tracisz do siebie zaufanie. Czujesz, że zawodzisz sam siebie, a to uczucie z kolei ograbia Cię z Twojej pewności siebie.

Tworząc wspierające nawyki zaczynasz wierzyć, że jesteś osobą, która potrafi wziąć odpowiedzialność za siebie. Tworzysz sobie takie poprzeczki, które możesz realnie przeskoczyć. Zamiast skakać na głęboką wodę, wybierasz powolne zanurzanie się, dając sobie czas na przystosowanie się do nowej sytuacji.

Pamiętaj również, że jako mama nie możesz przewidzieć, jak będzie wyglądał Twój następny dzień. Dzieci przechodzą przez różne okresy rozwoju i tym samym potrzebują innej ilości naszego czasu. Dlatego zamiast tworzyć wielki plan, stwórz mały krok, który możesz postawić nawet w najmniej wspierających okolicznościach.

Rola nawyków a macierzyństwo

Tworzenie nawyków pomaga w codziennym życiu mamy. Dzięki nim łatwiej przystosujesz się do zmian, które nastąpiły w Twoim życiu wraz z pojawieniem się dziecka. I dzięki nim możesz stopniowo odzyskiwać kontrolę nad swoim czasem.

Większość z mam uważa, że nie ma czasu zadbać o swoje potrzeby emocjonalne i fizyczne. Czuje się przytłoczona i bezsilna. Dzięki sile nawyku może poczuć, że znowu wraca do normalności. Zamiast tworzyć wielki cel, inwestuje swoją energię w drobne czynności, które mogą stać się jej nowym nawykiem. Uwalnia się od presji, słów „muszę” i „powinnam” oraz od poczucia winy, które pojawia się, kiedy nie realizujemy założonych celów.

Nawyki uczą nas, że nasze życie osobiste to nie zarządzanie zespołem sprzedaży, który oceniamy jedynie pod kątem efektywności. W naszym życiu osobistym jesteśmy ważni, jako człowiek, jako całość. Nie jesteśmy tylko naszą efektywnością, nie jesteśmy tylko naszymi celami. Jesteśmy jednostką, którą kierują marzenia, cele, potrzeby i emocje. Jesteśmy swoją duszą, ciałem i sercem. Dbając o siebie w całości, dbamy o siebie w 100 %.

Jak rozwijać siebie przy wykorzystaniu siły nawyków

Rola nawyków w wychowywaniu dzieci

Nasze dzieci ciągle nas obserwują i to co widzą najbardziej wpływa na ich rozwój. Wychowujemy nasze dzieci poprzez nasze czyny, a nie poprzez słowa, które nie mają pokrycia w rzeczywistości.

Jeśli chcemy przekazać dziecku takie wartości, jak odpowiedzialność, systematyczność, dobra organizacja czasu, to zamiast o tym mówić, pokażmy dziecku jak się to robi.

Uwierz mi, że pisząc to nie mam na celu umniejszyć znaczenia rozmów, jakie prowadzimy z naszymi dziećmi. Pragnę jedynie przypomnieć, że każde słowo wymaga potwierdzenia w czynach, a każdy czyn umocnienia w słowie.

Pracując nad swoimi nawykami, świadomie zaczniesz kształtować własną tożsamość. Będziesz budować siebie taką jaką chcesz być. I co ważne, zrobisz to w sposób świadomy bez presji, poczucia winy i utraty kontroli nad Twoim celem. I właśnie w tym tkwi rola nawyków.

Zapamiętaj:

Mały krok znaczy więcej niż efekt Twoich działań. Bo to właśnie on rozpoczął Twoją podróż i zaprowadził Cię tam, gdzie chciałaś być. Wykorzystuj siłę nawyków w sposób świadomy. Kieruj się troską o siebie i o Twoje dobro. Pamiętaj – już teraz jesteś wystarczająca. Pomyśl ile możesz zdziałać cudów w swoim życiu, dzięki drobnym zmianom. Przestań myśleć, że „musisz”, zacznij myśleć, że „chcesz”. Trzymam za Ciebie kciuki.


Mamy i jej plany - rola nawyków w realizacji celów. Rozwój osobisty dla mam

Jeśli dziecko uczy się przez obserwacje, pomyśl jakie wybory będzie w przyszłości dokonywał widząc mamę, która systematycznie dba o swoje zdrowie i o swój nastrój. Uwierz mi, że każde 15 minut, powtarzane każdego dnia przez wiele miesięcy, które spędzasz w wspierający dla Ciebie sposób, to najlepsza lekcja z rozwoju osobistego, jaką możesz dać swojemu dziecku.

Nie umniejszaj drobnym zmianom, a uwierz mi, że nie będziesz umniejszać sobie.

Bibliografia:

Clear J., Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty, Warszawa 2019.

Filipowicz G.,Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Warszawa 2019.

Kotarski R., Inaczej. Jak pracować mniej, ale lepiej i przyjemniej, Warszawa 2020.

Mauer R., Filozofia Kaizen, Warszawa 2019.

rozwój osobisty dla mam

Autorka: Magdalena Nowak Wieloletnia animatorka społeczna, specjalistka ds. komunikacji oraz organizatorka wydarzeń dla kobiet. Z pasji trenerka umiejętności społecznych. W wolnym czasie uwielbia eksperymentować w kuchni oraz czytać książki.

Zapraszam do przeczytania:

Rozwój osobisty – cztery kroki do rozwoju osobistego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *